U KUNT ONS BEREIKEN VIA EMAIL EN TELEFOON

NL | EN

DOWNLOAD WHITEPAPER

Impact Covid-19: strategische keuzes voor waardecreatie in de food & agri sector

Binnen de Food & Agri sector zijn de effecten van Covid-19 merkbaar. Door de gehele keten treden veranderingen op, met duidelijke winnende en verliezende bedrijven tot gevolg.

Om tot de winnaars te horen, dienen nu strategische keuzes gemaakt te worden.

 

Download de whitepaper

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

 

In deze gratis whitepaper worden strategische opties in kaart gebracht:

 

  • Strategische heroriëntatie van het productportfolio. Om bijvoorbeeld, de afhankelijkheid van export, de horeca en de positie in de waardeketen in balans te brengen.
  • Het inzetten van een digitale transformatie van elementen van het business- en operating model om te kunnen voldoen aan de veranderende klantvraag.
  • Consolidatie door bedrijfsovernames in agrofood sector. Het verminderen van het aantal locaties van bedrijven om aanbod te matchen met de vraag. Weer een aantrekkelijke winstgevendheid te kunnen gaan realiseren.

 

Drie grote thema’s voor structurele veranderingen

 

De food & agri sector zal veerkrachtiger moeten worden en bedrijven binnen deze sector dienen een toekomstbestendig businessmodel te ontwikkelen.

De adviseurs van JBR onderscheiden op hoofdlijnen drie grote thema’s voor structurele veranderingen voor bedrijven binnen de Food & Agri sector:

 

1. Verandering van de vraag van consumenten;

Naar verwachting zal de crisis resulteren in een diffuse ontwikkeling. Consumenten die economisch geraakt worden, gaan zich sterk op prijs oriënteren.
Consumenten die niet geraakt worden en relatief veel te besteden hebben, zullen kiezen voor gezond, duurzaam en gemak.
Daarnaast zal de vraag structureel voor een belangrijk deel verschuiven van on-premise naar off-premise, van buitenshuis consumptie naar thuisconsumptie. Van fysieke koopkanalen naar online bestellen.

 

2. Verandering in de toeleveringsketen;

Door de crisis (en de al veel eerder ingezette daling van de globalisering), zal de vraag naar veerkrachtige toeleveringsketens toenemen. Deze zijn minder afhankelijk van export en import en focussen meer op lokale en regionale sourcing. Voorbeelden zijn vertical farming en de samenwerkingsverbanden van Nederlandse agrarische technologiebedrijven met ondernemers en investeerders uit China en het Midden-Oosten.

 

3.Versnelling van digitale transformatie en agritech;

Er is een versterkte vraag naar AgriTech oplossingen (bijvoorbeeld Internet of things, robotisering, e-commerce). Bedrijven willen minder afhankelijk zijn van het toenemende tekort aan arbeidskrachten. Door meer vraag gestuurd en lokaal te produceren blijft voedsel betaalbaar. De agrofood sector is minder gevoelig voor schokken.

 

 

Meer informatie en contactgegevens

Aarzelt u niet om contact met ons op te nemen indien u van gedachte wilt wisselen over de manier waarop JBR u kan ondersteunen in uw reis naar een succesvolle business model transformatie Heeft u hulp nodig bij het acquireren of financieren van digitale competenties alsmede ten aanzien van het optimaliseren van waarde creatie voor uw organisatie?

Neem dan contact met ons op.

 

Impact Covid-19: strategische keuzes zijn noodzakelijk voor toekomstige waardecreatie in de gehele food & agri waardeketen 2

Harold Brummelhuis

+31 (0) 6 159 048 24

h.brummelhuis@jbr.nl

Merijn Veltkamp

+31 (0) 646 017 385

m.veltkamp@jbr.nl