U KUNT ONS BEREIKEN VIA EMAIL EN TELEFOON

NL | EN

Onze Cases

Strategisch advies handelsmaatschappij

Opdracht

Adviseren van een succesvolle handelsonderneming, die actief is in de verkoop, distributie, (her-)verpakking en aanschaf van droge snacks, over haar visie, strategie en eigendomsstructuur en het verzorgen van de volgende fase in haar levenscyclus.

Achtergrond

Onze opdrachtgever is een Europese specialist en marktleider in rijstgebaseerde snacks, fruitsnacks en gember. De producten worden geïmporteerd vanuit het Verre Oosten en de VS, en worden vervolgens verkocht in zowel groot- als kleinhandelhoeveelheden aan een aantal grote supermarkten, speciaalzaken en andere leveranciers van droge snacks in Nederland en het buitenland. Het bedrijf is een kostprijsleider en voegt overwegend waarde toe door het inkopen in grote hoeveelheden en het opnieuw verpakken, in nauwe samenwerking met grote leveranciers en dienstverleners, zoals vervoer-, opslag- en distributiebedrijven.

Probleemstelling

Hoewel zeer succesvol, moest het bedrijf de volgende fase van zijn levenscyclus ingaan. De algemeen directeur, tevens meerderheidsaandeelhouder, is een echte pionier, maar is van mening dat zijn vaardigheden onvoldoende overeenkomen met de eisen van die volgende fase. Snel veranderende marktomstandigheden, waarbij klanten de producenten direct benaderen, strevend naar een verticale integratie van de waardeketen, alsmede een toename van de wetgeving inzake voedselveiligheid, creëren grote uitdagingen. Onze klant wil de positie van alle belanghebbenden geanalyseerd hebben, en de verschillende opties in het juiste perspectief geplaatst hebben. Wat is de beste strategie om vooruitgang te boeken? En gezien die strategie, wat is de beste manier om het bedrijf en haar diverse activiteiten te beheren? Hoe moet corporate governance worden georganiseerd?

Onze bijdrage

In nauw overleg met onze klant en de verschillende belanghebbenden, ontwikkelden we een visie over de belangrijkste trends en ontwikkelingen en de daaropvolgende rol van de onderneming. Strategische en operationele keuzes werden besproken en vervolgens vastgelegd in een uitgebreid businessplan. Als onderdeel van de strategische opties, ondersteunde JBR de fusie met een bedrijf actief in dezelfde sector, waardoor schaalvoordelen mogelijk werden gemaakt. De opnieuw gemodelleerde bedrijfsstructuur bevatte een management buy-out van beide bedrijven, die leidde tot de oprichting van een nieuwe houdstermaatschappij voor beide ondernemingen, waaronder een nieuwe samenstelling van de aandeelhouders. Tot slot stelden wij een topstructuur voor voor de nieuwe onderneming en concrete richtlijnen voor een integratieplan.

Het resultaat

De vervanging van twee succesvolle pioniers door een nieuwe generatie van ondernemers en de fusie van twee bedrijven tot een Europese marktleider. Daarnaast werd een nieuwe retailmerk geïntroduceerd.