JBR heeft Careyn begeleid bij de verkoop van de huishoudelijke hulp activiteiten aan Tzorg.
Huishoudelijke hulp wordt gefinancierd vanuit de gemeenten. Vanaf 2015 is de huishoudelijke hulp onderdeel geworden van een voorziening gericht op de zelfredzaamheid en voor personen die het echt nodig hebben en hier zelf niet in kunnen voorzien. Gemeenten voeren daarom forse bezuinigingen door. Onder andere door het inkopen van minder uren en aanpassing van het indicatiebeleid en door hanteren van lagere tarieven.
Door de ontwikkelingen in de zorg en de bezuinigingen zien zorginstellingen zich genoodzaakt portfoliokeuzes te maken en diensten die niet behoren tot de core business af te stoten. Voor veel zorginstellingen is het niet altijd meer rendabel om huishoudelijke hulpdiensten aan te bieden. Careyn is een zorginstelling die zich onder andere richt op thuiszorg, verpleging en verzorging en maatschappelijke dienstverlening. De huishoudelijke zorg wordt door Careyn aangeboden in circa 32 gemeenten in de provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant en Utrecht. De Raad van Bestuur van Careyn heeft besloten om een aantal scenario’s met betrekking tot herpositionering van de huishoudelijke zorg te ontwikkelen en nader te onderzoeken. Een van die scenario’s is het verkopen van huishoudelijke zorgactiviteiten.
De Raad van Bestuur heeft JBR gevraagd om het verkoopscenario te onderzoeken en haar te begeleiden bij realisatie van de verkoop.
Het resultaat: na een uitgebreid verkooptraject is er een geslaagde transactie gerealiseerd met Tzorg. Daarbij zijn ruim 4.000 medewerkers en 20.000 cliënten geruisloos overgegaan.