U KUNT ONS BEREIKEN VIA EMAIL EN TELEFOON

NL | EN

Onze Actualiteiten

Kennisstuk – Invulling buy-and-build strategie

18 februari 2021

Introductie

Opdrachtgevers kiezen onder andere voor JBR vanwege de toegevoegde waarde en synergiën tussen onze Strategie en Corporate Finance disciplines. Adviseurs uit beide disciplines werken regelmatig samen aan projecten op het snijvlak van hun disciplines. Deze ervaring komt van pas wanneer de vraag van een opdrachtgever tot een Strategie traject leidt dat wordt vervolgd door een Corporate Finance traject (zoals een acquisitie of verkoop) of andersom. Onze Strategieadviseurs weten welke criteria relevant zijn in een Corporate Finance traject en houden hiermee rekening in hun analyses.

 

Casevoorbeeld

Recent zijn wij bijvoorbeeld door een Family Office benaderd. Zij hadden een richtinggevend kader voor een buy-and-build strategie geformuleerd en waren op zoek naar ondersteuning in het bepalen van het marktsegment waar de investeringskeuze zich op moet richten. Voor deze vraag hebben wij een raamwerk uitgewerkt waarmee wij in drie fases met relevante criteria en discussies in verschillende workshops een groot aantal opties hebben teruggebracht tot een selecte groep van meest interessante strategische opties.
Een referentie van deze case kunt u ook op onze website lezen.

 

Aandachtspunten/ ervaring

  • Bij de opdracht was de combinatie van Strategie en Corporate Finance kennis essentieel om de probleemstelling bij een buy-and-build analyse te kunnen benaderen. Hierbij horen afwegingen zoals: welke marktsegmenten zijn vanuit zichzelf uitermate interessant om in te investeren versus in welke marktsegmenten zijn acquisities tegen een aantrekkelijk prijs mogelijk en kunnen door buy-and-build synergiën gerealiseerd worden.
  • Heldere en goed afgestemde definities van keuze criteria en marktsegmenten zijn cruciaal om fouten in de analyse te voorkomen.
  • Afhankelijk van de informatie benodigdheden en definitie van het keuzeveld moet een bottom-up of top-down benadering worden gekozen. Bepalend hierbij is hoe breed de zoekopdracht geformuleerd is, wat de omvang van beschikbare data(bronnen) is en de kwaliteit en volledigheid van de data.
  • Voor de meeste zoekopdrachten bestaan kwalitatief hoogwaardige openbare of commerciële databases. Deze kunnen gebruikt worden om de data die een klant heeft verzameld aan te vullen.
  • Sanity-checks en het valideren en verbeteren van data blijft belangrijk. De inzichten en sectorkennis van opdrachtgever en adviseur kunnen elkaar goed aanvullen en zo tijd besparen.
  • Don’t boil the ocean: Door het toepassen van filters in verschillende rondes kan efficiënt het werk geminimaliseerd worden. Niet interessante marktsegmenten kunnen vroeg door het definiëren van diskwalificerende criteria eruit gefilterd worden. De meest interessant blijkende marktsegmenten kunnen later met uitgebreide analyses van onderscheidende criteria onderzocht worden.
  • Discussies met marktexperts hebben veel waarde; Als informatie en inspiratiebron, maar ook voor de validatie en interpretatie van data.
  • Hoewel continuïteit en geschiedenis waardevol zijn, mag het niet beperkend zijn. Het analyseren van grote trends kan leiden tot het definiëren van kansen in nieuwe richtingen.

 

Waar zou de aanpak van toepassing kunnen zijn?

JBR wordt door verschillende type organisaties benaderd voor ondersteuning in het uitbouwen van portfolio’s. Zo zijn er Family Offices, die een nieuwe divisie willen opzetten, Private Equity die een nieuw buy-and-build platform willen introduceren of bedrijven die een nieuwe business unit willen opzetten. Dezelfde aanpak is ook van toepassing bij andere investeringskeuzes uit verschillende opties, als een keuze voor afstoting nodig is om een portfolio leaner en toekomstbestendiger te maken, bij een commerciële Due Dilligence of het onderbouwen van een business case.

 


 

Heeft u interesse om te sparren over vraagstukken waarbij onze aanpak van toepassing zou kunnen zijn? Aarzel dan niet om vrijblijvend contact op te nemen.

 

Contact Kennisstuk - Invulling buy-and-build strategie

 

 Kees van Biert

+31 (0) 6 531 443 13
k.vanbiert@jbr.nl

 

Merijn Veltkamp

+31 (0) 646 017 385
m.veltkamp@jbr.nl

 

Marten Giersch

+31 (0) 6 10 805 302
m.giersch@jbr.nl