U KUNT ONS BEREIKEN VIA EMAIL EN TELEFOON

NL | EN

Onze Actualiteiten

Interview met Ronald van Rijn over herstructurering

18 september 2020

‘Herstructurering van bedrijven’, wat betekent het concreet?

“De eerste stap is het gezamenlijk onderkennen dat er een mogelijk continuïteitsprobleem is. Het is dan zaak om snel op zoek te gaan naar de oorzaak en de omvang van het probleem. Daarnaast moeten we zicht krijgen op de activiteiten die de kurk kunnen zijn om de onderneming een toekomstperspectief te bieden. Het opnieuw inrichten van de onderneming en veranderen van de focus biedt vaak een mogelijke oplossing om discontinuïteit te voorkomen.

Met een quick scan komen vaak de echte problemen boven tafel. We stellen een liquiditeitsprognose op en kijken naar de oplossingsrichtingen voor de korte en lange termijn. In deze periode is het belangrijk om de impact van Covid-19 vast te stellen en rekening te houden met verschillende scenario’s.

Door de jarenlange ervaring met deze herstructureringsroblematiek, doorzien we de situatie snel. Het vak laat zich goed vergelijken met een arts. Hoe vaker je hebt geopereerd des te sneller herken je bijzondere situaties. Je kunt efficiënter en met een hoge graad van succes werken.”

Heeft JBR een vast team voor het herstructureren van bedrijven?

“Helaas is niet iedereen geschikt van JBR om mee te werken. Tenslotte kan niet iedereen trauma-arts worden of in een traumateam werken. Ik maak deze vergelijking omdat bij een herstructureringvraagstuk meestal de continuïteit onder druk staat. Het is erop of eronder! We werken vaak onder tijdsdruk, zeker in aanvang. Het zijn geen vrijblijvende opdrachten, het doet er toe. Het is vaak heel emotioneel, omdat de noodzakelijke keuzes mens en onderneming raken.”

Hoe ziet het dedicated team eruit?

“We hebben Frank Steenhuisen aangetrokken, hij heeft een schat aan ervaring vanuit zijn functies bij Bijzonder Beheer van Rabobank. Hij begrijpt de denkwijze van de bank.

De leden van het team zijn Caspar van der Geest (Partner), Harold Brummelhuis (Principal) en Stijn Dijksterhuis (Senior Consultant Corporate Finance). Afhankelijk van de opdracht kan het team worden uitgebreid met andere consultants.

Ikzelf ben gecertificeerd lid van de European Association of Certified Turnaround Professionals (EACTP). Hoewel dit nog geen standaardvereiste is geworden voor de markt, vinden we het zelf belangrijk om dit certificaat te hebben. Er zijn maar 85 mensen die deze licentie hebben. We vinden dat herstructuring van bedrijven een vak is dat je serieus moet nemen. Als managing partner van JBR vind ik blijven leren, delen van ervaringen en kennisoverdracht op hoog niveau heel belangrijk voor onze mensen.”

Hoe komt een bedrijf bij Bijzonder Beheer terecht?

“Het succes van een onderneming staat of valt met externe en interne omgevingsfactoren. Om uiteenlopende redenen kunnen bedrijven in financiële moeilijkheden terechtkomen. Toenemende concurrentie of plotselinge vraaguitval, al deze factoren kunnen leiden tot een tekort aan liquiditeit en oplopende verliezen. In deze tijd van Covid-19 ontstaan de problemen meestal door externe factoren.

De eerste maatregel is meestal om cash te generen voor de korte termijn, en dan te snoeien om een basis te creëren om de onderneming weer te laten bloeien.”

Hoe gaan jullie om met het belang van de bank en de opdrachtgever? Is dat geen onmogelijke spagaat?

“Daar kan ik een heel duidelijk antwoord op geven. Bij ons staat het belang van het bedrijf altijd voorop. Natuurlijk hebben we een goede relatie met de banken. Het doel is altijd de continuïteit van de onderneming. Onze onafhankelijke rol hierbij is uniek.”

Als jullie klaar zijn met een herstructureringstraject, wat dan?

“Meestal kan de onderneming op eigen kracht verder, als dat niet lukt, dan kan een tijdelijke CEO, CFO een CRO (Chief Restructuring Officer) met een frisse blik naar de onderneming kijken en noodzakelijke veranderingen binnen een jaar doorvoeren.

JBR Interim Executives heeft een vast team met doorgewinterde interim directeuren. Zij ondersteunen elkaar door schaduwmanagement en kennisdeling. Een interim directeur helpt veranderingen door te voeren om de continuïteit te borgen. Hij of zij brengt duidelijkheid, rust en stabiliteit. Bepaalt prioriteiten en mobiliseert alle krachten om het bedrijf binnen weer op de rails te krijgen.

De JBR Interim Executive kan altijd overleggen met de consultants van JBR over sectorkennis, trends of over financiële vraagstukken. Er is bij JBR altijd gelegenheid en ervaring om mee te denken.”

Eind goed al goed?

“De vergelijking met een trauma-arts is wat morbide, zij werken gepassioneerd en betrokken onder moeilijke omstandigheden. Ze doen er alles aan om de patiënt te laten overleven. Als de arts eerst een handboek pakt, dan kun je twijfelen aan de kundigheid! Dat geldt ook voor ons team. We hebben enorm veel ervaring waardoor we de situatie snel overzien en kunnen ingrijpen. Het doel is de continuïteit van de onderneming.”

 

 

Meer informatie en contactgegevens

Benieuwd wat JBR kan betekenen als partner bij business restructuring? Neem dan contact met ons op.

HERSTRUCTURERING ONDERNEMING: ACTIVITEITEN EN KERNWAARDE

 

Ronald van Rijn

+31 (0) 6 533 409 75
r.vanrijn@jbr.nl

Frank Steenhuisen

+31 (0)6 229 863 85
f.steenhuisen@jbr.nl