U KUNT ONS BEREIKEN VIA EMAIL EN TELEFOON

NL | EN

Onze Actualiteiten

CREËREN VAN EEN WINNEND SAAS BUSINESS MODEL: ADRESSEER HET WAAROM, WAT EN HOE VAN BUSINESS MODEL TRANSFORMATIE

17 mei 2020

SaaS diensten creëren substantiële voordelen voor gebruikers in vergelijking met traditionele software en dit resulteert in een sterke stijging in de wereldwijde uitgaven in SaaS applicaties. De verwachting is dat de totale wereldwijde uitgave aan SaaS applicaties in de periode 2019-2022 met 15% per jaar zal stijgen. Gartner verwacht, dat uitgave aan SaaS applicaties ongeveer 45% van de totale uitgave aan software applicaties zal zijn.

Download de whitepaper als u meer wilt weten.

Het formuleren en executeren van een SaaS business model transformatie bestaat in de basis uit het adresseren van drie vragen: het Waarom, Wat en Hoe:

  • Om de noodzaak en de juiste snelheid van de business model transformatie beter te begrijpen, is het van belang om een goed beeld te hebben van de manier waarop je klanten en concurrenten zich ontwikkelen, hoe snel de disruptie in de totale industrie zal plaatsvinden en wat de economische parameters zijn die de verandering drijven.
  • Indien het antwoord op de voorgaande vragen impliceert, dat een transformatie een voorwaarde is voor succes, dan dient de vraag zich aan welke onderdelen van de organisatie getransformeerd dienen te worden. Typische vragen in dit domein zijn: wat zijn de belangrijkste waardedrijvers van het SaaS business model, welke klantervaringstrategie is het meest geschikt, was is het meest geschikte operating model om de producten en services te leveren en wat is de financieel-economische impact van de verandering?
  • Nu er een duidelijke beslissing is genomen wat te doen om succesvol te zijn, wordt het tijd om te besluiten hoe de transformatie vorm te geven. De belangrijkste vragen in dit domein bestaan uit het balanceren van het risico en de snelheid van de transformatie en de wijze waarop de middelen en competenties verkregen kunnen worden om het business model te executeren. Er dient een duidelijke keuze gemaakt te worden tussen intern ontwikkelen van de competenties versus middels acquisities/partnerships.

 

 

CREËREN VAN EEN WINNEND SAAS BUSINESS MODEL: ADRESSEER HET WAAROM, WAT EN HOE VAN BUSINESS MODEL TRANSFORMATIE

Er zijn verschillende SaaS business modellen te onderscheiden. De modellen adresseren verschillende pijnpunten ervaren door klanten en de klantervaringstrategie dient hierop aangepast te worden. Om de ondernemingswaarde te optimaliseren is het van groot belang om de belangrijkste waardedrijvers van het gekozen business model goed in kaart te brengen en inzicht te hebben in welke acties het meeste effect sorteren. Keuzes die hieromtrent gemaakt worden hebben gevolgen voor de verschillende operating model elementen zoals productontwikkeling (bijv. van een waterfall naar een agile manier van software levering met continue release cycli) en veranderingen in financiële rapportage.

Om een succesvolle transformatie naar een SaaS business model te bewerkstelligen dient een organisatie een keuze te maken ten aanzien van de juiste snelheid van implementatie. Dient de gehele organisatie te transformeren of is het beter om een nieuwe en aparte entiteit op te zetten voor het nieuwe business model? Dienen de competenties en middelen intern ontwikkeld te worden of ingekocht. Deze keuzes drijven de product- en technologie routekaart en de M&A strategie van de organisatie en uiteindelijk het succes van de transformatie.

 

Download de whitepaper.

WCREËREN VAN EEN WINNEND SAAS BUSINESS MODEL: ADRESSEER HET WAAROM, WAT EN HOE VAN BUSINESS MODEL TRANSFORMATIE 2ilt u de visie van JBR bekijken over het ontwikkelen van een strategisch plan voor een Saas business model transformatie?

Lees meer over het maximaliseren van de ondernemingswaarde, business model transformatie en omzetgroei.

 

 

 

 

Aarzelt u niet om contact met ons op te nemen indien u van gedachte wilt wisselen over de manier waarop JBR u kan ondersteunen in uw reis naar een succesvolle business model transformatie, hulp nodig hebt bij het acquireren of financieren van digitale competenties alsmede ten aanzien van het optimaliseren van waarde creatie voor uw organisatie.